Etusivu

2012

Reissu 2012  suuntautui Norjan  Geirangeriin.

Kolmella pyörällä, viiden henkilön voimin olimme matkassa, mukana:  Jari ja Tuula, Kari sekä Raili ja Kalevi.  Raili oli lupautunut  ”sihteeriksi” eli kirjoittamaan meille tähän tarinaa reissun kulusta.

Tässä kuvia  ja tässä 4 minuutin video reissusta

Lauantai 26.5.2012

Nenät kohti Norjaa

Kesän 2012 mp-reissu alkamassa, päämääränä Geirangerin upeat vuono- ja vuoristomaisemat. Tuula, Jari, Kalevi ja Raili matkaavat Amorellalla kohti Tukholmaa, josta otetaan Kari föliin. Ensin nukutaan yö Åkersbergassa ja aamulla aikaisin suunnataan kohti Lillehammeria. Tulossa reissun pisin ajopäivä.  Ajopelinä  Jarin ja Tuulan alla HD Road King,  Kalevilla ja Raililla BMW K 1200 GT ja Karilla  BMW R 1200 C.

Pääsimme aamusti lähtemään Porista kauniissa kesäilmassa, vaikka illalla ja yöllä oli satanut, tosin lämpöä oli vain kymmenkunta astetta. Laivalla sai nukkua mitä jäi yöunesta puuttumaan. Kaunis päivä kauniin saariston läpi.  Huomiseksikin on luvassa vielä kaunista ja lämmintä, mutta sitten ennustusten mukaan viilenee rajusti. Toivotaan, etteivät ennustukset pitäisi paikkaansa tällä kertaa. Tai sitten on vain sopeuduttava olosuhteisiin kuten ruotsalaiset sanoo ”ta det som det kommer”.

Viking-terminaalissa oli mukava yllätys odottamassa: Jari-serkku Päivinsä kanssa olivat tulleet moottoripyörillä meitä vastaan ja saattelivat Åkersbergaan Karin luo, missä myös  Micke oli meitä tervehtimässä.

Sunnuntai   27.5.2012

Huh hellettä

Aamulla klo 6.40 oli helle vielä kaukana, kun starttasimme Åkersbergasta. Itse asiassa asteita oli tarkalleen 11C, mutta muuten mitä kaunein aamu linnunlauluineen ja kesän tuoksuineen. Korvatulpat suodattivat kuitenkin linnunlaulut aika tehokkaasti, niin kuin moottorin äänetkin. Lämpö nousi nopeasti, ja vaatteita oli vähennettävä vähän väliä. Lillehammeriin saavuttaessa oli 27 asteen helle. Railikin tarkeni 😉

Meillä on monta syytä olla ruotsalaisille kateellisia, nyt kateutta aiheuttivat hyväkuntoiset, mahtavat tiet … euroviisuvoiton lisäksi. Onneksi olkoon kuitenkin! Sunnuntaipäivän liikenne oli muutenkin leppoista ja hiljaista.

Ruotsin poikki viiletettiin täyttä höyryä, mutta tietysti nopeusrajoitusten mukaan, jotta sitten Geirangerissa saisimme fiilistellä enemmän. Sunnuntaipäivän liikenne oli muutenkin leppoista ja hiljaista.

Sihteerit kaffeella

Eväskaffeet kauniissa luonnossa kuuluvat meidän perinteisiimme, jos sää sallii. Tänään salli, ja tietysti järven rannalla. Mäkkärin aterialla pysyttiin hengissä. Silmänruokaa oli yllin kyllin, kauniita maisemia, taloja, pihapiirejä, luonto parhaassa loistossaan, kesä vähän pidemmällä kuin Suomessa. Ruokaostoksilla pistäydyimme Arvikassa, josta löytyi epätavallisen ystävällisiä ihmisiä. Marketin pihassa suurin piirtein kaikki ohikulkijat, naiset ja miehet, pysähtyivät katsomaan pyöriä ja juttelemaan.

Pientä jännitystä oli hotellin löytämisessä, kun navigaattori ohjasi johonkin pitkälle taipaleelle huonoa hiekkatietä.  Epäilys hiipi jo mieleen, että meitä on petetty, eikä mitään hotellia olekaan ja rahat kankkulan kaivossa. No, löytyihän se lopulta. Ihan mukava huoneisto (140€) järvi- ja vuoristonäkymällä. Samoilua illalla ruohokattoisia mökkejä ihmetellen. Helteisen päivän ilta viileni nopeasti ja tuuli yltyi. Huomiseksi Geirangeriin on luvassa 7C!

Ajomatkaa tänään kertyi 667km

Maanantai   28.5.2012

Sihteerivuorossa Tuula

”Pakkanen, siitä suomalaiset tykkää” … Onko oikeesti niin?

Aamu valkeni aurinkoisena, mutta koleana (8 astetta), mutta lämpeni laaksoon laskeutuessamme mukavasti 14 asteeseen. Ajelimme pitkin kuohuavan joen rantaa kumpuleivassa maastossa. Lampaat laidunsivat vuoren rinteillä ja vehreillä rantaniityillä. Oli liikuttavaa nähdä hontelojalkaisten karitsojen juoksevan rinteitä pitkin emojensa perässä.
Pysähdyimme ruokailemaan pieneen Lom-kylään, jonka jälkeen vasta seikkailu alkoikin. Nousimme yhä korkeammalle ja lumihuippuiset vuoret tulivat yhä lähemmäs .. ja lämpötila laski… ja tietysti Raililla (ja vähän muillakin) oli kylmä vaikka hän saikin turkisrukkaset käteensä. Kosket kuohuivat yhä voimakkaammin ja maasto muuttui karummaksi ja jyrkemmäksi… kunnes järvet ja kosket olivatkin jo jäässä. Kun näköpiirissä ei ollut enää muuta kuin lunta ja jäätä, kävi mielessä, että pitikö tämä tulla toteamaan moottoripyörän kyydissä. Ja täälläkin siis asuu joku!??
Matka jatkui, kunnes suunnitelmaan tuli muutos.. Geirangeriin risteytyvä tie olikin lumen peitossa ja pois käytöstä.

Tie 63 Geirangeriin suljettu

Edes Kalevi ei halunnut yrittää mennä moottoripyörällä 3 metrin lumikinosten yli ;).
No, suunniteltu majapaikka piti perua yhden yön osalta ja päädyimme viettämään yömme todella hienoon mökkiin 10 km päähän Stryn kylästä  (hinta 193€). Matka majapaikkaan kulki läpi 4 pelottavan tunnelin (pisin 4,5 km) kunnes laskeuduimme upeaan laaksoon.

Mökin terassilta

Vihreä syvä järvi, josta nousee suoraan jyrkkä kallioseinämä, lumipeitteiset vuoret ja vesiputoukset tuovat väkisinkin mieleen sadut Taru Sormusten herrasta tai Loch Nessin hirviö… eihän tätä voi sanoin kuvailla!
Lämmin sauna ja pizza ja ZZZZ… seikkailu jatkuu taas aamulla. Laivalla vuonoa pitkin ja kohti Geirangeria.
Päivän ajomatka 311km

Tiistai   29.5.2012

sihteerinätaasTuula

Raili ja Tuula vuonolla

Aamu +8 astetta, ei mitään kiirettä, vain fiilistelyä ja elämyksiä upeissa maisemissa. Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja lämmitti mukavasti selkää. Alhaalla laaksot vehreitä ja koivuissa kunnon lehdet, ylempänä vain pienet hiirenkorvat ja heinikot vasta hiukan vihertäviä. Liikenne rauhallista ja kohteliasta..  Pieniä kyliä vuorten reunoilla ja aina vettä näkyvissä. Hellesylt:ssa laivaa odotellessa Jari sai kyyditä Harrikalla nuorta intialaista tyttöä…. ja on vähän retee asiasta (ehkä kuulemme tästä vielä jatkossakin ja luultavasti ajan kuluessa useita eri versioita). Matkasimme laivalla Geirangerin vuonoa pitkin kohteena Geirangerin kylä.

Maailman kauneimmaksikin tituleeratun vuonon reunoilta nousi  jyrkät kallioseinämät kohti taivasta ja vielä lumiset huiput pyrkivät sulattamaan painolastiaan huikena vesiputouksina. Pojat muistelivat, että edellisellä reissulla lunta ei ollut enää näin paljon ja vesiputouksia oli enemmän ja tietysti komeampia, mutta kyllä ne nytkin hiljaiseksi veti.

Majapaikka oli varattu Hole:sta. Kaksi mökkiä (86€/kpl/yö)  n. 200 metriä Geirangerin satamasta suoraan ylöspäin, tiematkaa n.5km.

Kari ja Jari mökkimme ”penkillä”

Terassilta ja ruohopihalta avautui esteetön näkymä alas vuonoon,  jossa risteilyalukset näyttivät ylhäältä katsottuna leikkiveneiltä. Kauppareissun jälkeen kokkasimme ja kahvittelimme. Halusimme lähteä Railin kanssa vielä patikoimaan ja pojat joutuivat lähtemään mukaan, kun ei tärkeämpääkään tekemistä ollut (nettiyhteys ei siis toiminut).

Matkalaiset sillalla mökin vieressä

Illalla vietettiin lättykestit mansikkahillon ja kermavaahdon kera Jarin ja Tuulan mökillä.

Päivän ajomatka  76km + vuonomatka

Keskiviikko 30.5.2012

Huippu saavutettu

Raili ja Kalevi Norjan kansallismaisemassa

Geiranger oli matkamme päämäärä, ja koko päivä oltiin siis huipulla.  Vuoren huipulle Dahlsnibbaan emme kuitenkaan päässeet, koska tietä ei ollut vielä avattu. Sama tilanne oli Peikonpolun suhteen. Miehet olivat tietysti pettyneitä, mutta naisten mieleen oli alemmat vehreät rinteet, lyhemmät reitit ja rauhallinen meno. Sihteerin (Raili) mielestä Örnvegen eli Kotkan tie kuului ehdottomasti tähänastisen matkan parhaimpiin elämyksiin kauneutensa vuoksi.

Vuonon rannalta tie kiemurteli ylös vuonon pohjoisrinnettä. Joka mutkan jälkeen näkymä laajeni ja yksityiskohdat pienenivät. Oli helppo kuvitella itsensä kotkaksi kaartelemassa vuonon yllä. Aina paleleva sihteeri joutui ottamaan lainakarvakintaat kätösistään pystyäkseen videoimaan takapenkiltä alaspäin tultaessa. Lämpöä oli vaivaiset 8 astetta.

Tie 63 suljettu

Kierreltiin vuonon rantoja ja ihmeteltiin turistien määrää jo näin aikaisin keväällä. Turisteja tuoneet kaksi mahtavaa risteilijää lepäilivät vuonossa kaikessa rauhassa. Bussi poikineen pinnisteli mutkateitä ylös ja alas, yksi oli simahtanut pahaan paikkaan ja oli korjauksessa keskellä tietä. Moottoripyörät eivät vielä olleet ehtineet tänne saakka. Sen vuoksi varmaan meitä ihmeteltiin, valokuvattiin ja meille heilutettiin. Ei saanut rauhassa kahviakaan juoda kalliolla, kun piti heiluttaa joka bussille. Ehkä ihmetyksen syy olikin hullut suomalaiset/ hullut motoristit, jotka joivat kahvia lumivallien keskellä 2-3 asteen lämpötilassa kesälomallaan.

Kalevi ja Raili Norjan kansallismaisemassa

Tie 63 itään, jota aioimme palata takaisinpäin huomenna, oli edelleen suljettu, vaikka pientä toivoa ja huhua oli, että jo tänään aukeaisi. Pääsimme ajamaan reittiä 16 kilometriä ja toteamaan korkeat lumivallit molemmin puolin tietä. Ajorata oli sula ja hyvässä ajokunnossa, mutta ongelma onkin lumi- ja kivivyöryvaara 1,2 kilometrin matkalla. Siispä paluumatka huomenna alkaakin samalla laivalla, jolla saavuimme tänne.

Illalla mukava pikku vaellus lähirinteille laamojen ja lampaiden laidun mailla.

Ajokilometrejä tänään n. 70.

Torstai    31.5.2012

Takaisin

Kaikki hyvä loppuu aikanaan…  sihteeripulassa matkanjohtaja on pakotettu hommiin 😉

Motoristi-Raili on eksootiikkaa näiden nuoorten miesten mielestä

Lähdimme aamun eka laivalla klo 8 Geiranger vuonoa pitkin Hellesylttiin ja nokka kotia kohti. Laivalla Raili sai ihailijajoukon ympärilleen ja hänet valokuvattiin nuorten miesten toimesta ja -kanssa.

Styrnin tunneleiden jälkeen saimme kohtalaisen sankkaa lumisadetta, tie oli märkä ja kun lämpötilakin putosi + 0,5C lukemaan se oli motoristille totinen paikka. Moottoripyörä ei näillä renkailla pysy pystussä jään tai lumen päällä. Päätimme jatkaa varovasti eteenpäin. Melko pian lämpötila kohosikin + 2C paikkeille ja samalla tie kuivui joten lisäsimme vauhtia vaikka lumisade jatkuikin.

Hetken perästä aurinkoinen vaikkakin viileä sää helli meitä taas. Jatkoimme matkaa aina Ruotsin ja Norjan rajalle asti. Yövyimme Morronkulien leirintäalueen 6h mökissä (93€) ja saimme sieltä monen päivän jälkeen yhteyden nettiin.

Ajoa tänään 557km.

Perjantai   1.6.2012

Ruotsiin

Sihteeripula on kääntynyt krooniseksi joten matkanjohtaja jatkaa tätä hommaa edellen…

Aamulla havaitsimme että yöllä ei ollutkaan satanut vaikka sääennuste niin oletti. Matkaan lähdettiin vasta klo 11:15 ja lämpötila oli +10C.  Ajattelimme väistää edellämme menevää sadealuetta.  Ajelimme vaihtelevassa poutasäässä Ruotsiin ja havaitsimme että tiet paranivat Norjan vastaavista todella huomattavasti.

Välillä tankattiin immeiset sisätiloissa (Mac Donalds) viileän ilmanalan takia vaikka matkassa mukana kyllä oli eväitäkin.  Samalla varasimme laivamatkat kotiinpaluuta varten.

Hieman ennen Tukholmaa alkoi taivaalta tulla kevyttä sadetta ja lämpö putosi alas. Matalin pyörän mittarissa  taisi olla + 5.5 C. Tytöt oli jäässä jonka vasta Åkersbergan ”kievarin” sauna sulatti. Tämä kyseinen paikka on useasti ennenkin huolehtinut palaavista matkalaisista.  Päivän- ja reissun kruunasi Karin tarjoama riista-illallinen.

Ajot tänään 439 km

Lauantai 2.6.2012

Nenät kotia kohti

Hyvin nukutun lyhyen yön jälkeen ajelimme tihkusateessa Viking terminaaliin ja aamulaivaan. Unia olikin hyvä jatkaa omassa hytissä.

Laivalla meni päivä normaalitoimissa ja iltasella oli jäljellä vielä pikku nykäys kotiin ja reissu on ohi.

Ajomatka tänään n 180 km.

****************************************************************************************

YHTEENVETO

Reissuseura oli ”matkanjohtajan” mielestä mitä parhain, kiitos heille!

Saimme mukavia- ja myös hieman vähemmän mukavia mutta kuitenkin mieleenpainuvia yhteisiä muistoja joita voimme maistella mielessämme vielä pitkänkin ajan kuluttua.

Jos vertaa nyt koettua edelliseen reissuumme 2007, siihen nähden oli kesä 2012 myöhässä. Lunta oli ylhäällä paljon enemmän, vettä putouksissa vähemmän ja lämpötilat huomattavasti alemmat.

Reissun ajomatka oli  2 480 km,  tässä kuvia reissusta

*******************************************************************

******************************************************

****************

KIERROS KOTIMAASSA  25.7. – 29.7.2012

Koska sääennusteet näyttivät hyviltä ja lomatkin oli vielä päällä päätimme lähteä mp-kierrokselle  kotimaassa.

Tähänastinen  moottoripyöräilymme kotimaassa on rajoittunut lähinnä päiväreissuihin. Nyt päätimme ajella ilman sen kummempaa etukäteissuunnitelmaa, – siis vapaata reissaamista!

25.7.

Keskiviikkona, Jaakon päivänä, lähdimme liikkeelle iltapäivällä, ensi etappina oli katsastaa veljenpojalle opiskelukämppää Raumalta. Siellä oli pitsiviikot meneillään ja hellesää. Keskuspuistossa joimme kahvit. Kämppäkatsauksen jälkeen jatkoimme TL Lapin kautta TL Koskelle ja sieltä edelleen Someron camping-alueelle josta meolle oli varattuna mökki yöksi. Matkalla saimme Kosken paikkeilla hieman sadetta vaikka sadetutkan mukaan piti olla täysi poutasää. Varasimme rantasaunan ja kyllä saunominen maistuikin. Illan päätteeksi paistoimme makkarat mökin takassa.

26.7.

Torstaina lähdimme liikkeelle vasta puoliltapäivin sadetutkan ennustaessa aamupäivälle märkää keliä. Ajelimme Vihtiin mukavia pikkuteitä. Sieltä edelleen Hyvinkäälle jossa nautimme lounaan. Suuntasimme sitten Porvooseen ja tutustumaan sen vanhaan kaupunkiin.

Mökki varattiin Heinolan Heinäsaaren campingista jonne suuntasimme nopeinta reittiä. Näin saimme ajella iltasella  moottoritietä.  Heinola oli kaunis paikka ja meille kaikille ennestään tuntematon. Puhtoisen oloista uintivettä, humusta siinä ei havainnut lainkaan.

Moottoritien sinänsä kaunis silta ei sopinut muuten niin täydelliseen idylliin.

Heinäsaaren mökkimme oli aika uusi.

27.7.

Perjantai  valkeni aurinkoisena ja lämpimänä.

Lähdimme jatkamaan matkaa pikkuteitä myöden. Ensin hieman ”takaisinpäin” Asikkalaan ja sieltä päijänteen itärantaa  kohti Juväskylää. Välillä pidimme ensin uimatauon ja sitten lounastauon. Jyväskylässä kävimme  kahvilla Railin veljen luona ja jatkoimme iltasella Viitasaaren camping mökkiin. Myös täällä oli komea maantiesilta mökin näkymässä 😉 Nätti paikka on myös tämä Viitasaari.

Iltasaunasta pulahdimme viileän raikkaaseen veteen useamman kerran. Suomen suvi näytti parastaan meille koko päivän ajan!!!

28.7.

Lauantai

Ajelimme pikkuteitä myöden Keuruulle. Ensi ”töiksemme” nautimme lounaan ja sitten mökille. Täällä meillä oli vaatimattomasti varustettu yöpymismökki. Paikka oli kuitenkin kaunis ja OK vaikka laituria ei ollut. Vaatii masokistin taipumusta tallustella +19C asteiseen veteen pikkuhiljaa.

Helteisen päivän iltaohjelmassa oli ISO SOITTO festivaali, päivän pääesiintyjänä the Imperials. Olimme kuulemassa kyseistä yhtyettä Turussa vuonna 1974 ja nyt se on taas Suomessa! Konsertti oli todella hieno, pidimme siitä kaikki.

Kävimme yöuinnilla ja sitten myöhemmin alkoi ukkostaa rajusti.

29.7.

Sunnuntai

Aamiaisen jälkeen ajelimme takaisin Poriin kuivassa ja helteisessä säässä.

Matkaa kertyi noin 1200km koko reissulla.  Pakko viimeistään nyt on todeta että Suomen suvimaisemassa on kaunista ajella kiireettömästi etenkin noita ”kinttupolkuja” myöden. Ongelmana niitä käytettäessä on että palveluja ole, ne ovat pääteiden varsilla.  Camping mökkimajoitus on oiva vaihtoehto moottoripyöräillessä. Mukava muisto jäi tästäkin reissusta!

3 kommenttia (+add yours?)

1. Kari
    Kes 03, 2012 @ 08:42:24

Joo, reissu oli hieno eikä mulle jäänyt mieleen negana edes se lumipyry. Toki lämpimämpääkin olisi saanut olla mutta Pohjolan kesä on hyvin monivivahteinen eikä sille mahda kokeneinkaan motoristi mitään;-)
    Kiitos matkanjohtajalle ja koko porukalle blogin pidosta ja muusta seurasta.
    Kanssanne oli mukavaa reissata tämä helteet ja vilut sisältänyt reissu!
    Hyvää kesää – kyllä sekin vielä tulee!!

2. säde
    touko 29, 2012 @ 22:53:54

Hyvää matkaa ja nauttikaa nyt!!!!!!Kyllä kesä ja talvi tervehtii teitä.
    Terveiset kanarialta,täällä ei ole lunta.Terv. Säde

• Kari
      Kes 03, 2012 @ 08:45:44

Kiitos, Säde, terveisistä! Mukava että sait tilaisuuden olla virtuaalisesti mukana.
      Mellä oli sitten keskimäärin hyvä; sinulla lämpöä +30, meillä +0,5!!!
      Tervetuloa kotiin sitten viikon kuluttua;-)